Openbare aankondiging, muurschildering

De Hoge Raad heeft onlangs de volgende interessante uitspraak gedaan, waaruit blijkt dat een reclamebelasting zeer ruim toepasbaar is. Belanghebbende exploiteert een bedrijf op het gebied van bliksembeveiliging en ontstoringstechniek, en heeft op een zijmuur een muurschildering van 56,5 m² laten aanbrengen in het kader van een stedelijk project, voorstellende een persoon die aan de oever van een rivier kijkt naar een onweersbui boven een aan de overzijde van het water gelegen grote stad; in de onweerslucht zijn bliksemschichten te zien. Op dezelfde muur bevinden zich een logo met de naam van het bedrijf, en de teksten ‘BLIKSEMBEVEILIGING’ en ‘ONTSTORINGSTECHNIEK’. De muur is zichtbaar vanaf de openbare weg.
De Hoge Raad overweegt dat het hof juist heeft gesteld dat onder de term ‘openbare aankondigingen’ dient te worden verstaan alle tot het publiek gerichte mededelingen die erop zijn gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd.
Het hof heeft vervolgens geoordeeld dat de in geding zijnde muurschildering geen openbare aankondiging is, met als reden dat het hier een unieke, artistieke muurschildering betreft en dat belanghebbende met het aanbrengen van de muurschildering alleen heeft beoogd haar bijdrage te leveren aan het veiliger en schoner maken van het industrieterrein, en voorts dat hieraan niet afdoet dat de muurschildering het oog van het publiek trekt, zodanig dat naar alle waarschijnlijkheid ook de eveneens op de zijmuur aangebrachte teksten, welke terecht in de heffing van de reclamebelasting zijn betrokken, worden opgemerkt.
De Hoge Raad oordeelt dat indien het hof heeft bedoeld dat een unieke, artistieke muurschildering niet een tot het publiek gerichte mededeling kan zijn welke erop is gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd, is het uitgegaan van een onjuiste rechtsopvatting. Dat zelfde is het geval indien het hof heeft gemeend dat bij de beoordeling van de vraag of sprake is van een tot het publiek gerichte mededeling welke erop is gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd, geen betekenis toekomt aan een verband tussen de muurschildering waar het om gaat en andere reclame-uitingen van het bedrijf. Indien het hof heeft bedoeld te oordelen dat de muurschildering niet erop is gericht de belangstelling van het publiek te trekken voor hetgeen wordt aangekondigd, behoefde zijn oordeel nadere motivering, welke echter in zijn uitspraak ont-breekt. De enkele omstandigheid dat het oogmerk van belanghebbende een ander was dan het doen van een openbare aankondiging, kan dat oordeel niet dragen.
De Hoge Raad verklaart het beroep gegrond en verwijst de zaak naar Hof Amsterdam.
 

Terug naar kennisbank

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.