Met “grote” nummeraanduiding wordt niet de aandacht van het publiek getrokken voor een dienst, product of boodschap

Belanghebbende heeft een kapsalon waar aan het pand en op de etalage van het pand het huisnummer ter grootte van 0,8 m bij 0,8 m respectievelijk 0,8 m bij 1,0 m is aangebracht. De heffingsambtenaar van de gemeente Sittard-Geleen heeft een aanslag reclamebelasting opgelegd en het bezwaar hiertegen ongegrond verklaard.
De rechtbank overweegt voorts met verwijzing naar het arrest van het Gerechtshof Amsterdam van 5 januari 2012 (LJN BV6469) dat deze uitingen slechts aan het publiek kenbaar maken dat het pand met het nummer aldaar is gelegen. De uitingen verschillen in zoverre niet van een nummeraanduiding op de gevel van een gebouw. Mede gelet op de grootte van het aangebrachte nummer volgt de rechtbank de heffingsambtenaar weliswaar in zijn stelling dat belanghebbende met de uitingen de aandacht trekt van het publiek, maar zij is evenwel niet van oordeel dat hiermee de aandacht van het publiek wordt getrokken voor een dienst, product of boodschap. In casu gaat het slechts om een nummeraanduiding. De bijzondere vormgeving van het aangebrachte nummer maakt het oordeel niet anders. De aanslag is ten onrechte opgelegd.
De rechtbank verklaart het beroep gegrond.
 

Terug naar kennisbank

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.