Afvalstoffenheffing/Rioolrechten; verbindendheid verordening, overschrijding opbrengstlimiet

De heffingsambtenaar van de gemeente Wijchen heeft in 2008 en 2009 aanslagen afvalstoffenheffing en rioolrechten opgelegd en de bezwaren hiertegen ongegrond verklaard. De Rechtbank Arnhem heeft het beroep gegrond verklaard en de aanslagen vernietigd. De heffingsambtenaar heeft hoger beroep ingesteld. De heffingsambtenaar bestrijdt het oordeel van de rechtbank, dat niet aannemelijk is geworden dat met de afvalstoffenheffing slechts kosten worden gedekt die verband houden met het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en evenmin dat de afvalstoffenheffing ten hoogste kostendekkend is. De heffingsambtenaar stelt dat de omzetbelasting tot de lasten behoort die volgens de Wet op het BTW-compensatiefonds recht geeft op een bijdrage uit het fonds.
Het hof overweegt dat volgens artikel 15.33, tweede lid (thans: derde lid), van de Wet milieubeheer onder de in het eerste lid van dat artikel bedoelde kosten mede wordt verstaan de omzetbelasting. In de productbegrotingen wordt echter nergens omzetbelasting afzonderlijk vermeld. Evenmin is zichtbaar dat de daarin als kosten opgenomen bedragen exclusief de daarover verschuldigde omzetbelasting zouden zijn. Noch uit de overgelegde begrotingscijfers noch uit andere gegevens wordt aannemelijk dat de omzetbelasting behoort tot de geraamde lasten ter zake van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen, tot dekking waarvan de afvalstoffenheffing is geheven.
Tegenover de betwisting door belanghebbende maakt de heffingsambtenaar niet aannemelijk dat de omzetbelasting niet reeds is begrepen in de geraamde lasten. Alsdan kan de omzetbelasting niet alsnog afzonderlijk als last in aanmerking worden genomen. Het hoger beroep is ongegrond.
Ten aanzien van de rioolrechten heeft de heffingsambtenaar geen gegevens overgelegd waaruit valt op te maken hoe de geraamde rioollasten worden toegerekend aan de eigenaren en de lozers. De gemeente heeft niet op controleerbare wijze vastgelegd welke lasten zij beoogt te laten dekken door elk van beide categorieën. Dit klemt te meer bij een beoogd dekkingspercentage van 97 voor 2008 en van 94,6 voor 2009. Het door belanghebbende geopperde vermoeden dat deze over meer jaren nut zullen afwerpen en derhalve geactiveerd moeten worden, wordt niet ontzenuwd door hetgeen overigens in dit geding naar voren is gebracht. Er is geen uitsplitsing over het riool-aansluitrecht en het rioolafvoerrecht gemaakt, anders dan in dezelfde verhouding waarin tot 2004 de tarieven van de beide onroerendezaakbelastingen tot elkaar hadden gestaan. Daarmee voldoen de ramingen niet aan de eis van controleerbaarheid (HR 31 maart 1999, nr. 33 427, LJN AA2720). Het hof is er niet van overtuigd kunnen raken dat de opbrengstlimieten niet zijn overschreden.
Het hof verklaart het hoger beroep ongegrond.
(Gerechtshof Arnhem 22 januari 2013, nr. 11/00487 en 11/00488, ECLI:NL:GHARL:2013:BZ0268)
 

Terug naar kennisbank

Deze website maakt gebruik van cookies

De noodzakelijke cookies zijn nodig voor het functioneren van de website. De statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Overige cookies zorgen voor een optimaal werkende website inclusief embedded content. Bekijk het cookiebeleid.